دانلود فایل های وکتور | دانلود فایل لایه باز و آیکون

رنگ CMYK و آشنایی با خصوصیات آن

آشنایی با رنگ CMYK

کاغذهای رنگی بسیاری را مشاهده می کنید، یکی از دلایلی که می توانید نور آن را ببینید، کاربرد رنگ CMYK خواهد بود.

برخی از مواقع در زمانی که قرار است تا شما تصیوری را اسکن کنید آن را بر روی یک کاغذ انجام می دهید. عکسی که با گوشی یا دوربین ثبت می شود کیفیتی بالا دارد. شما این تصاویر را در درون مانیتور با شفافیت بالا می بینید اما بر روی کاغذ از شفافیت آن کاسته می شود. علت تفاوت رنگ های RGB با  CMYK همین موضوع می باشد که رنگ ها هنگام چاپ غلیظ می شوند و رو به تیرگی می روند. غلظت رنگ ها در آر جی بی و اما تعداد و تکرار در رنگ CMYK بیشتر است.

رنگ ها در طیف های وسیعی وجود دارند اما از همه ی آنها نمی توان انرژی مثبتی را دریافت نمود. زمانی که رنگ ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند به مرور تغییر را ایجاد می کنند. کاربرد رنگ CMYK زمانی مشخص می شود که شما رنگی را بر روی یک شی ء که نوری از خود متساعد نمی کند همانند کاغذ مشاهده می کنید.

رنگ CMYK و آشنایی با خصوصیات آن

به صورت کلی برای هر نوع سیستمی که نوری تعریف نشده باشد ترکیب چند رنگ با یکدیگر می تواند قابل تشخیص باشد. رنگ CMYK در مواردی استفاده می شود که رنگ هایی بدون نور وجود داشته باشند.  پس از آنکه این رنگ ها بر روی کاغذ قرار می گیرند، هیج نوع تغییری را با طیف اصلی آن مشاهده نمی کنید.

رنگ CMYK مخفف چیست؟

رنگ CMYK ترکیبی از چند نوع رنگ است. در واقع ترکیب شدن رنگ فیروزه ای، سرخابی، زرد و در نهایت سیاه به یک رنگ منتج می شود. در زبان انگلیسی از کنار هم قرار گرفتن ابتدای نام هریک از رنگ ها در کنار هم به یک مخفف یعنی  CMYK می رسیم.

 

رنگ CMYK و آشنایی با خصوصیات آن

 

غلظت هر رنگی از کمرنگ ترین تا پررنگ ترین طبقه بندی می شود. اگر نگاهی به طیف های رنگی موجود در ورد یا فتوشاپ داشته باشید، متوجه این طیف خواهید شد. برای این منظور اعدادی را تعریف نموده اند تا غلظت رنگ را نشان دهد. این اعداد از یک یا همان کمرنگ ترین تا صد یعنی پررنگ ترین طبقه بندی می شود.

با ترکیب نمودن این چهار رنگ در نظر گرفته شده تعداد زیادی از رنگ ها را می توان ایجاد کرد. رنگ ها در غلظت های مختلف. در حدود صد میلیون رنگ برای هریک از آنها خلق خواهد شد. این رنگ ها باید لایه لایه بر روی هم قرار گیرند و در هم ادغام شوند. با توجه به غلظت مختلف شما رنگ هایی متفاوت را مشاهده خواهید کرد.

در علم مربوط به رنگ ها با کنار هم قرار گرفتن سه رنگ اول در نهایت باید به رنگ تیره ای همانند مشکی برسیم. اما در عمل چنین نیست. رنگ تیره ای ایجاد می شود، اما این رنگ مشکی نیست. به همین دلیل برای بهتر شدن رنگ های نهایی از رنگ مشکی هم کمک می گیرند. همه ی این ها باید بر روی زمینه ای سفید رنگ که البته این سفیدی رنگ نیست ایجاد شوند.

کار خارق العاده ای بنظر می رسد. شاید تاکنون انقدر دقیق به نظریه های مختلف در رابطه با رنگ ها توجه نکرده باشید.

 

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*