دانلود فایل های وکتور | دانلود فایل لایه باز و آیکون

فرمت svg چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای-فرمت-svg

در دنیای طراحی سایت که همه چیز پیکسلی است احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید عکس سایت را بزرگ کنید اما کیفیت آن پایین بیاید. در اینجاست که استفاده از فرمت SVG کمک کننده است و کسانی که طراحی سایت می کنند، با استفاده از این فرمت، تصاویری با کیفیت ارائه می کنند. اما فرمت SVG چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در ادامه برای آشنایی با ویژگی ها و کاربردهای این فرمت با ما همراه باشید.

فرمت svg چیست

وقتی صحبت از بحث اضافه کردن تصاویر یا فایل های گرافیکی باشد، ‌نام های تصاویر رستری و وکتورها را زیاد می شنویم که هر کدام از انواع این تصاویر ویژگی های مشخصی دارند و برای استفاده در شرایط خاص مناسب هستند.

وکتورها دارای قابلیت های بیشتری هستند و می توان تصاویر وکتور را بدون کاهش کیفیت در اندازه های مختلف ایجاد کرد. فرمت svg یا scalable vector graphics  یک نوع فرمت تصویری بر پایه وکتور است که به شما این امکان را می دهد تصاویر وکتور را بدون کاهش کمترین کیفیت، به شکل دلخواه خود در سایت های ریسپانسیو استفاده کنید.

کاربردهای فرمت  svg

حال که متوجه شدیم فرمت svg چیست، لازم است بررسی کنیم که این فرمت چه کاربردهایی دارد و در کدام بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد؟

ساخت تصاویر و نمودارهای ساده

هر شکل خطی ساده ای که با استفاده از مداد یا خودکار قابل ترسیم روی کاغذ باشد، در فرمت svg قابل تولید است و می توان آنها را به این فرمت ترجمه نمود.

ساخت انیمیشن

فرمت svg برای ساخت انیمیشن نیز کاربردی است. کدهای svg با  CSS، جاوا اسکریپ و همینطور انیمیشن ساز SMIL سازگاری دارند و کاربر را قادر می سازد انیمیشن های خطی جذاب بسازد.

ایجاد رابط ‌ها و برنامه‌ ها

فرمت svg ایجاد رابط های گرافیکی پیشرفته را امکان پذیر می کند که این رابط ها با HTML5  و برنامه ‌های تحت وب سازگاری دارند.

تولید آیکون ‌ها و لوگوها

کاربرد دیگر فرمت svg، تولید آیکون ها و لوگوهاست. آیکون و لوگو نیاز به کیفیت بسیار بالایی دارند و باید بتوانند در هر پلتفرمی با بهترین کیفیت و وضوح ممکن، نمایش داده شوند.

فرقی نمی کند که اندازه لوگو شما چقدر باشد، فرمت svg شما را قادر می کند که آن را در پلتفرم مورد نظر خود قرار دهید. همچنین آیکون های ساخته شده با فرمت svg دسترسی بیشتری دارند.

اهمیت استفاده از فرمت svg

Svg دارای قابلیت های متعدد و بی نظیری است که آن را تبدیل به انتخابی هوشمندانه در میان فرمت های گرافیکی کرده است. این فرمت مقیاس پذیر است بدین معنا که بر خلاف سایر فرمت ها از جمله  JPG  یا  PNG دارای رزولوشن مجزا برای هر تصویر است و اندازه و نوع صفحه نمایش روی کیفیت آن تاثیری ندارد.

اهمیت-استفاده-از-فرمت-svg

اندازه‌ فایل در فرمت Svg مناسب است و این مزیت زمانی که سر وکار ما با صفحه نمایش های بزرگ باشد، بیشتر کمک کننده است.

مزیت دیگر فرمت Svg قابل ویرایش بودن آن است و شما می توانید آن را در برنامه های ویرایشگر گرافیکی از جمله Illustrator یا Sketch ویرایش کنید.

اهمیت استفاده از فرمت Svg فقط در موارد فوق خلاصه نمی شود و این فرمت باعث بهبود عملکرد وبسایت نیز می شود زیرا این فایل درخواست HTTP برای بارگیری تصاویر را لغو می کند و در نتیجه زمان لود شدن سایت کوتاه تر شده و افزایش سرعت وبسایت را به همراه دارد.

همچنین کنترل استایل طرح در فرمت Svg آسان است و فاکتورهای مختلف تصاویر از جمله رنگ حروف، سایه ها و اندازه ها در CSS قابل کنترل هستند.

معایب استفاده از فایل svg

در کنار مزایا و کاربردهای فرمت Svg، بد نیست درباره معایب این فرمت نیز اطلاعات به دست آورید از جمله آنکه :

نمی تواند از جزئیات پشتیبانی کند

فرمت Svg قادر به پشتیبانی از جزئیات نیست زیرا این فرمت براساس نقاط و مسیرها طراحی شده است و نمی تواند مانند فرمت های استاندارد تصاویر که با پیکسل طراحی شده اند، جزئیات را نمایش دهد.

در مرورگرهای قدیمی امکان کار ندارد

مرورگرهای قدیمی مانند IE8 و پایین ‌تر نمی توانند از Svg پشتیبانی کنند. با توجه به اینکه این مروگر ها کاربران زیادی ندارند و توسط ماکروسافت پشتیبانی نمی شوند، قادر به خوانش فایل های Svg نیستند.